Persbericht : De grootste robotica wedstrijd komt naar de Benelux

visibility3556 Views

Brussel, … 2022 – Op zondag 15 mei van 12 tot 17 uur zullen een tiental Belgische robotica teams het in Technopolis, Mechelen, het tegen elkaar opnemen in de eerste VEX IQ Robotics Competition die in de Benelux wordt gehouden. Deze jaarlijkse wedstrijd, die openstaat voor het publiek, wordt georganiseerd door nooby.tech, een bedrijf dat STEM (wetenschap – technologie – engineering – wiskunde) en educatieve robotica promoot.

Elk jaar een nieuwe uitdaging

VEX Robotics, wereldleider op het gebied van educatieve robotica, en de non-profitorganisatie REC Foundation (Robotics Education & Competition) willen de betrokkenheid en interesse van leerlingen in STEM vergroten. Elk jaar creëren ze een nieuwe uitdaging voor de VEX- roboticawedstrijden, die de grootste en snelst groeiende roboticawedstrijden ter wereld. Roboticateams hebben dan een jaar tijd om een robot te bedenken, te ontwerpen en te programmeren die de uitdaging aankan. In het seizoen 2019-2020 waren er wereldwijd 26.000 teams ingeschreven op de VEX Robotics competitie.

Sleutelcompetenties

Roboticawedstrijden en, meer bepaald, educatieve robotica helpen bij de ontwikkeling van belangrijke 21ste-eeuwse vaardigheden. Niels Puttemans, Educational Development Director bij nooby.tech en coach van enkele roboticateams, verduidelijkt: “Het ontwerpen en bouwen van een robot heeft niet alleen te maken met techniek, wiskunde en programmeringsvaardigheden. Het gaat ook om het ontwikkelen van levensvaardigheden zoals teamwerk, leiderschap, communicatie, creativiteit, leren omgaan met mislukkingen, doorzettingsvermogen, …”. Na deelname aan het VEX-programma volgt 75% van de leerlingen een aanvullende cursus wiskunde of natuurwetenschappen, kiest 83% voor een hogere ingenieursopleiding en besluit 87% een loopbaan te kiezen in STEM of informatica.

Over nooby.tech

nooby.tech wil educatieve robotica en innovatieve STEM-oplossingen bevorderen in alle scholen in de Benelux. Hun doel is om leerlingen voor te bereiden voor de uitdagingen van de 21ste eeuw. Om dit te bereiken biedt het bedrijf workshops aan voor leerlingen, Webinars voor leerkrachten, de verkoop van robotica kits, cursussen en kampen in hun robotica club, alsook internationale wedstrijden. nooby.tech is de enige partner van VEX Robotics in de Benelux.

zondag maandag dinsdag woensdag donderdag vrijdag zaterdag January February March April May June July August September October November December